Vad sägs om att röra om lite?

"Rör om på riksdagslistan!"

”Rör om på riksdagslistan!”

Det är en intressant tanke som Lejla för fram.
Vill vi att riksdagsplatsen ska vara ett livstidsuppdrag när man väl blivit invald eller vill vi öppna för möjligheterna att släppa in nya folkvalda lite då och då?
Jag vet faktiskt inte riktigt själv vad jag tycker i frågan.

Naturligtvis är det bra med erfarenhet. Utan någon form av kontinuitet blir det ju varje mandatperiod ett tapp i effektivitet medan man utarbetar rutiner och annat som annars kan delas vidare av de som suttit med ett tag.
Samtidigt undrar jag lite kring varför det är så självklart att de som har platser nu automatiskt ska vara kvar längst upp på listan till riksdagsvalet nästa gång.

Men – jag vet inte om det är så överallt, om det är en del av vår partikultur, om andra partier tänker likadant och hur det funkar i alla distrikt i hela Sverige, så det här inlägget är verkligen att beteckna som ett där jag mera ”tänker högt” i skriftform.

Det känns hur som helst uppfriskande att våga fundera kring saken, än mer uppfriskande att Lejla tar bladet från munnen och ventilerar frågeställningarna i Östran.
Som relativt nybliven medlem i Socialdemokratiska Arbetarepartiet känner jag mig ibland främmande för de som påstår att partipiskan viner stenhårt, att partikulturen inte tillåter öppenhet och att allt ska vara hemligt.

Kanske är det så det har varit, men från den punkt jag befinner mig ser jag en partikultur i förändring. Jag ser att det föreslås att valberedningen väljs för längre tid i taget och att förslag till partistyrelse och annat ska finnas tillgängligt för kongressledamöterna i god tid innan kongressen så att det inte kan bli som det blev i april, en lösning under sittande kongress där inget kongressombud hade en chans att veta vilka alla föreslagna till partistyrelsen egentligen var.

Det känns klokt att inse att om man gör som man alltid gjort så får man det som man alltid fått – ännu klokare att ta steg för att förändra.
Sen har jag ett par ord på vägen: Om Socialdemokraterna gör anspråk på att vara Framtidspartiet i svensk politik så får vi inte glömma bort nutiden…

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar, Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

