Kan man blogga om lokala nyheter?

En gång för rätt länge sedan läste jag i en av mina lokaltidningar om en olycka på motorvägen. En bil hade färdats mot nedåtgående sol och hade haft för hög hastighet och föraren såg inte bilen framför sig utan körde in i den, något åt det hållet var det.
Jag skrev kort om saken och lade till ett förnumstigt uttryck från min körskoletid: ”Om man har noll sikt bör man ha noll fart!” och blev utskälld i kommentarsfältet av någon som inte uppskattade att jag kritiserade en bilförare som trots att hen inget ser i eftermiddagssolen, ändå väljer att ligga kvar i samma hastighet istället för att dämpa den.

Må så vara. Jag blev åtminstone inte anmäld för förtal, vilket Vimmerbypolitikern Peter Högberg blivit för ett blogginlägg på sin blogg.
I det blogginlägget som blivit anmält är det inte den namngivne Thomas Holgersson som anmält Peter Högberg för förtal – utan en icke namngiven anställde på Vimarhem, Vimmerby kommuns bostadsbolag.
Vad har det då lett till?
Jo, att lokaltidningen lyft nyheten och kontaktat den som inte var namngiven på bloggen och därmed publiceras hans namn i tidningen.

Nu är frågan – om Peter Högberg läser något i tidningen, redogör för detta ur sin synvinkel på sin blogg, inte lägger till något som inte redan stått i tidningen och sedan blir anmäld av någon som inte hittills varit namngiven på bloggen, men stått med namn i tidningen – kommer den förtalsanmälan gå vidare mot Peter?
Borde inte den anställde, som nu namngivits av Vimmerby tidning, snarare vända förtalsanmälan mot just Vimmerby tidning, som ju var det media som publicerade uppgifterna om honom först och som sedan återupprepar detta i samband med att förtalsanmälan uppmärksammas?

Bara en fråga i all enkelhet alltså.

Nå, som ni som hängt med min blogg bra länge vet och har märkt så har jag valt att sluta blogga om Norrköping och dess händelser. Orsaken är att jag helt enkelt inte är med ute på stan på samma sätt längre, jag har små barn att ta hand om och jobbar rätt mycket, så mina uppgifter kommer ju alltid andrahandsvägen. Om jag, likt Peter Högberg, blir upprörd över något som står i tidningen, bloggar om det och sedan blir polisanmäld för förtal, så vore det ju väldigt märkligt. Jag refererar därför inte nyheterna om det inte är väldigt allmänt hållna sådana och jag känner att jag har en egen vinkel på dem.

Annars kan det ju gå som det gjort för Peter…

Vimmerby tidning 130926

Vimmerby tidning 130926

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

