Kanske en enda superduktig lärare är lösningen?

”– I stället för två lärare i ett klassrum kanske det är bättre med en som är helt rätt, säger oppositionsrådet Fredrik Bergqvist (M)” i gårdagens NT.
Jaha.
Varför stanna där?
Kanske en enda riktigt superduktig lärare med superhög lön skulle bli allra bäst?
Om vi nu bara kunde övertyga Stålmannen om att läsa in lärarbehörigheten så kan ju han zooma runt i Norrköpings alla klassrum och ta hand om allt från förskoleungar till gymnasieelever, KomVuxstuderande och mellanstadieknattar.
Bara han får hög nog lön så blir det nog bra.

Nä – nog för att jag tycker att lärare är superhjältar och nog för att jag tycker att de gör ett enormt jobb, närmast gränsande till mirakel, efter de förutsättningar de har och nog för att jag tycker att de borde få bättre förutsättningar och högre lön men inte till kostnad av färre lärare.

Ja, jag tycker att lärarnas löner behöver höjas. Absolut. Jag är också oerhört medveten om att Norrköpings lärarkår belastningsmässigt sett går på knäna. Det är fortfarande tuffa tider och för att vi inte ska dra ner på antalet undervisande lärare i Norrköping så har (S) i Norrköping lagt fram en budget där i princip alla nämnder får sparkrav.
Undantaget är pengarna till skolan. Där lägger vi in ytterligare 26 miljoner kronor, från förra årets 40 miljoner kronor extra. 
Utbildning är nämligen superviktigt.

Vi har inte råd att låta en enda liten tjatte hamna efter i skolan. Det är en investering i dagsläget som ger mycket tillbaka i framtiden. För det är mycket svårare att inhämta alla relevanta kunskaper när skolgången nästan är över än att se till att alla hinner med att lära sig det som behövs redan från början.

Inledningen i det här inlägget bör läsas med en kraftig ton av ironi. Jag tror nämligen inte att Norrköping ska finansiera ökade löner för några lärare med att några andra lärare blir utan arbete. Det som händer med färre lärare är ju större klasser, mindre tid för varje elev och att vi får färre lärare som har ett jobb att gå till i Norrköpings kommun.
Ironin ligger också i att M i Norrköping under 2006 klagade på sänkt lärartäthet

Nej – jag är glad åt att Socialdemokraterna i Norrköping investerar i skolan på ett klokt sätt.
Ännu bättre blir det när vi byter regering 14 september 2014, för då kommer den omfördelade ekonomin att komma kommunerna till bättre del.
Så – för en bättre framtid för mina barn kommer jag att rösta på Socialdemokraterna.

5 viktiga punkter för fungerande skola

5 viktiga punkter för fungerande skola

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

