Fort, men fel, Aftonbladet.

Jag är en av de som läser Aftonbladet med viss behållning. Kultursidorna är fruktansvärt bra, ledarsidorna är det också. Resten av tidningen får jag tyvärr anledning att sucka över ganska ofta, som när de anser att det är stora och braskande nyheter att inga kamrater kom till ett par norska pojkars kalas. En sorglig händelse, absolut, men helsidesnyheter i den tidning som berömmer sig av att vara Sveriges största kvällstidning?
Jag är skeptisk.

I går, på Luciadagen, så publicerade Aftonbladet lite snabbt en artikel om den sverigedemokratiske riksdagsledamoten Stellan Bojeruds hatkommentarer på diverse sajter på nätet.

En helt riktig publicering, nyhetsmässigt sett. Det ÄR anmärkningsvärt att en riksdagsledamot väljer att uttrycka sig på det sätt han har gjort för att sedan avfärda det med att han i alla fall inte säger så ifrån talarstolen i riksdagen. Den delen av publiceringen är helt rimlig.

Något som inte var okej var däremot att det uppfattades som att bloggen Mitt i Steget buntades ihop med internets brunaste hatsajter som vore de samma skrot och korn. Jag kan öppet tillstå att jag ibland inte hänger med i de tankevurpor som Johan Westerholm gör, som när han blandar ihop att en skola vill återinföra ett traditionellt luciatåg med någon form av bakverksbabbel och rätten att kalla ett av våra bakverk för ett nedsättande epitet mot svarta människor tillsammans med -boll.
Den biten var och är för mig obegriplig, vilket jag diskuterat med herrn i fråga och trodde vi hade fått någon form av konsensus kring, men vill man inte förstå så vill man inte.
Det är också helt okej – för som jag brukar säga, man måste inte tycka lika som mig, jag kan inte tvinga någon annan att ha rätt. 😉

Åter till det här med Aftonbladets publicering av Mitt i Steget som en ”hatsajt”. Det blev fort och det blev fel vilket både Röda Berget, Brix Ski och Den sjätte mannen med föredömlighet påpekade.
Aftonbladet har nu publicerat en ganska fjuttig rättelse i slutet av artiklarna och friserat till det så att det inte längre kan tolkas som att de mixar Mitt i Steget med nazistsajter och det är ju himla bra.
dementiDet är bara det att det inte är nog. Jag anser att Jan Helin, som ansvarig utgivare, bör ytterligare dementera. Att Josefin Sköld och Jonathan Jeppsson bör gå en extra kurs i hur man källgranskar fakta och som en fin gest vore det dessutom toppen om Johan Westerholm i en artikel kunde få bemöta det falsarium som låg ute i nästan ett dygn på Aftonbladets hemsida – det falsarium som innebär att hans blogg skulle ha varit en hatsajt.

Det tycker jag vore väldigt fint om Aftonbladet kunde göra.
För att införa en rättelse är helt korrekt. Men att ens tillåta sig som så stor tidning att svartmåla Johan Westerholm för att Stellan Bojerud skrivit kommentarer på hans blogg – det är ju faktiskt ovärdigt på riktigt.

Det blev fort, det blev fel – jag förväntar mig en något bättre ursäkt från Aftonbladet kring det hela, för som det är nu så jublar nämligen Avpixlatskribenter kring att Aftonbladet gjort fel mot en sosse och hänvisar till att även hen själv blivit utsatt för felaktiga publiceringar kring sitt namn. Att Aftonbladet därmed bekräftar världsbilden för rasisterna om att Aftonbladet är en tidning som inte kollar sina källor och som publicerar faktafel – det raserar det förtroende för tidningen som gör det möjligt för dem att publicera just fakta kring aktuella händelser. De drar undan mattan för sin egen existens och just därför bör Jan Helin fundera kring hur han kan återupprätta förtroendet…

Uppdatering:
janhelinDet är bra av Jan Helin att dementera via Twitter. Mitt förslag kvarstår dock – ta direkt kontakt med Johan Westerholm och kom överens om hur Johans heder kan återupprättas för den stora massan som inte har Twitter, men som läste Aftonbladet under det dygn som det låg ute!

Ytterligare uppdatering:
Enligt hörsägen kommer Johan Westerholm att beredas tillfälle att i morgondagens Aftonbladet få bemöta det som skett. Det är inte mer än rätt och riktigt.
Inväntar därför morgondagens Aftonblad inför vidare turer!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fort, men fel, Aftonbladet.

  1. Ping: När Mitt i steget kallas hatblogg ja då är allt och inget hat | Brix Ski Blog

Kommentera

