Kommentera?

I efterdyningarna av dagens tidigare blogginlägg noterar jag, som vanligt, att jag hellre har få kommentarer som är bra än många kommentarer med en hatisk ton.

Det är nämligen en sak att driva en blogg. Jag har bloggat på olika plattformar med olika namn de senaste tio åren, innan dess skrev jag dagbok på helgon och lunarstorm och innan nätet ens fanns blev jag publicerad i tidningar medelst insändare… Jag har skrivit dagbok sedan jag var tre äpplen hög och att det numera finns en på papper hemma och en annan för tankar jag gärna delar med mig av offentligt, det är en självklarhet för mig.

Men – det här med kommentarer alltså. En del bloggare väljer att skaffa utgivningsbevis för att tillförsäkra de som kommenterar skydd mot efterforskning kring deras anonyma identiteter. Andra väljer, som jag, att förhandsmoderera istället.
Få jag känner till törs i dagens debattläge lämna kommentarerna helt fria.

På en del bloggplattformar så kan man välja en medelväg, klarar man av att skriva hyfsat två eller tre gånger som kommentator så får man ett automatiskt OK för publicering efter det.

Själv hinner jag inte med att sitta vid bloggen dygnet runt. Jag har för det mesta ganska få sidvisningar och som tur är så har jag inte heller en hel mängd påhopp från människor som inte klarar av att ta till sig hur det här med åsiktsfrihet funkar.

Dels att den fungerar åt bägge hållen. Säger du att jag är dum i huvudet och jag replikerar att det står dig fritt att tycka så men att du förefaller vara fördömande och dessutom svag i begåvningen som dömer någon du inte känner så så är det ju knappast så att jag har förnekat dig din rätt att yttra dig, ej heller har jag tagit ifrån dig rätten att tycka att jag är dum i huvudet. Jag har bara svarat emot och anmält en avvikande åsikt, samt replikerat.

Just ett sådant replikskifte skulle ju knappast leda någonvart. Har man bestämt sig för att jag är en ”PK-batikhäxa” så kommer vi med största sannolikhet inte att hitta några gemensamma diskussionspunkter. Det som händer då är att man brottas med en gris. Det leder bara till att man blir jäkligt skitig och grisen har roligt.

Att brottas med en gris är det ingen mening med. Ni blir bägge smutsiga, men grisen gillar det.

Att brottas med en gris är det ingen mening med. Ni blir bägge smutsiga, men grisen gillar det.

Man kan därför helt enkelt säga att när någon väljer att försvara Avpixlat så är det frågan om man ska brottas med grisen eller inte. Eller om man ens ska våga kommentera ens på bloggar där den som skriver bloggen är en klok och sund person.

Snedvriden debatt eller "öppet klimat"?

Snedvriden debatt eller ”öppet klimat”?

Jag räds inte att ta debatten med mina medmänniskor. Jag tycker däremot att det är lönlöst att använda kommentarsfälten hos mina medbloggare om det inte handlar om rena harmlösheter. Orsaken till detta handlar inte om att jag är feg – utan att jag känner att det är komplett meningslöst att sitta och argumentera ad nauseam in absurdum med människor som inte har någon som helst form av hederlighet i sitt debatterande:
Därför märker jag att kommentarer är något jag helst avhåller mig ifrån på både Facebook, olika kommentarsfält och bloggar. Just för att det känns så meningslöst. För att de som ska moderera är rädda för att rensa upp bland de som kommenterar då moderatorerna är rädda för att få höra att de censurerar.

Ordlista

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

