Det är du som väljer.

Nu när valberedningens förslag till riksdagslista är officiellt så är det också officiellt att jag befinner mig på plats nummer 14. På listan finns en bra blandning av kompetenta politiker och duktiga människor som alla bidrar till en härlig mix av socialdemokratiska östgötar.

Jag vet att man inte ska ge sig in i kommentarsfält, men kunde inte låta bli att kommentera under denna Folkbladet-artikel.

Ja, jag är signaturen "Michaela Leo".

Ja, jag är signaturen ”Michaela Leo”.

Jag tänker nämligen så här – i denna tid finns det liksom hur mycket möjlighet som helst att inte bara acceptera hur listan ser ut på valdagen. Det står till att börja med var och en fritt vilka valsedlar man tar med sig in i båset. Sedan står det också var och en fritt att sätta ett kryss framför den kandidat man tycker känns extra bra, en personvalsröst.

Vill man inte ”kryssa” så behöver man inte. Vill man inte ens gå till valurnan så är det inte heller någon som tvingar en dit, i vårt land.

Hela processen är alltså helt frivillig. Det är du som väljer. Partierna väljer ut sina kandidater och sedan står det dig, som väljare, helt fritt att bestämma om du tycker att de översta namnen känns OK eller om du vill välja att utnyttja din möjlighet till att göra ett personval.

En som var väldigt duktig på att få medialt genomslag i sin personvalskampanj var Evin Cetin. Med facit i hand kan vi konstatera att det trots ett strålande genomfört kampanjarbete inte är någon garanti att man blir inkryssad bara för det.
Nu är EU-parlamentsvalet ett val där man som socialdemokratisk parlamentarikerkandidat behöver ungefär 50 000 kryss framför sitt namn för att kunna ta sig förbi de översta namnen.

I Östergötland behöver man som riksdagskandidat ha ungefär 5000 kryss för att kunna komma in ifrån plats nummer 14.
Om du skulle vilja se just mig som riksdagsledamot behöver du alltså sätta ett kryss framför mitt namn. Om du dessutom har pratat med dina vänner om mig och bett dem göra detsamma med sina vänner så är det faktiskt så att om det blir tillräckligt många kryss på mig så är det ni som väljer.

För att du ska kunna välja – använd internet. Det har aldrig förr varit så lätt att hitta information och kunna göra sitt eget val bland de som ställer upp som kandidater.
Så – använd din demokratiska röst att göra ett personval om du inte är nöjd med hur partiet valt de översta kandidaterna på listan. Om du är nöjd så behöver du bara lämna in din valsedel i kuvertet.

Enklare än så blir det inte.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

