Ta vara på eldsjälarna!

Att fortsätta kämpa vidare är det som är viktigt. :)

Att fortsätta kämpa vidare är det viktiga.

Det här citatet må komma från en omdebatterad politiker – men citatet i sig tycker jag är bra.
Att ge upp första gången man misslyckas är inte ett sätt att komma vidare på.

Tänk efter – kommer du ihåg alla gånger du ramlade och föll innan du lärde dig gå som barn? Nej – för du gav inte upp. Du trillade, du slog dig, du ställde dig upp igen för du såg ju att det gick! Andra kunde!

Till slut en dag gick även du omkring och sedan började du troligen springa och driva dina föräldrar tokiga – och sen växte du upp och hittade något annat du kände var viktigt för dig och då började du kämpa för det du tyckte var viktigt.

Sedan misslyckades du kanske. Du gav inte upp, utan försökte igen. Du visste vad du tyckte var viktigt och du provade igen och igen och misslyckades kanske om och om igen, men eftersom du visste vad det var du kämpade för så vägrade du att ge upp.

Sån är jag med.
Precis som du vägrar jag att ge upp. Jag når inte alltid ända fram, jag passar inte alltid in i andras mall av hurdan jag borde vara för att passa deras syften och mål, ibland beklagar de det, men jag väljer att istället beklaga att de känner sig rädda för entusiasmen jag har.

Den där långa politiska erfarenheten – den har inte jag. Den har kanske inte du heller, i och för sig. Den behövs sällan heller om det gäller att engagera sig inom någon form av aktivistisk rörelse där fokus ligger mer på snabba resultat istället för regeringsduglighet.

När det gäller min entusiasm och mitt engagemang behöver ingen tvivla. Jag ger inte upp i mina ansträngningar, ens om jag märker att det tar lång tid. Det är för min del betydligt trevligare att reformera än att revoltera och jag känner mig därmed helt hemma i Socialdemokraterna.

Däremot funderar jag en hel del på hur det kommer sig att färre vill engagera sig genom ett medlemskap i Socialdemokraterna. Vi är ett ålderstiget parti, sett till snittålder.
Den socialdemokratiska medlemskåren är ålderstigen. Medelåldern är på 60 år och 47 procent av socialdemokraterna är ålderspensionärer, medan bara 14 procent är under 40 år. Det kan jämföras med att mer än en tredjedel av den vuxna svenska befolkningen inte har nått den åldern.” – http://www.svd.se/nyheter/inrikes/historiskt-laga-medlemstal-i-s_8054518.svd

Vi behöver engagera flera medlemmar och vi behöver engagera flera unga medlemmar.
Men i dagsläget så är det betydligt enklare att engagera sig i andra rörelser än vad det är att engagera sig i Socialdemokraterna. Det finns så himla många bra initiativ som inte är belastade av bördan att vara regeringsdugliga. Jag vill väl nästan påstå att Socialdemokraterna regeringsdugligar ihjäl sig. I striden på kniven om de där medelklassväljarna från storstadsområdena så vågar vi inte engagera i mindre frågor.

Mindre frågor förresten, vad säger jag. För invånarna i Kärrtorp är det sannerligen inte en ”mindre fråga” att mötas av nazistiska slagord klottrade i den offentliga miljön. Så fick också Linje 17 en uppslutning mot nazism som vida överstiger allt vad 1:a maj-tågsarrangörerna de senaste åren kunnat drömma om. Sextontusen människor tog sig till Kärrtorp en dag för att demonstrera mot nazismen. Det är ingen ”mindre fråga”, det är en fråga som berör!

StreetGäris är ett nätverk som välkomnar alla kvinnor som delar samma värdegrund och som vill vara en del av en plattform som arbetar för syster-och mentorskap. 
StreetGäris är för alla kvinnor som vill stötta, inspirera och skapa kontakt med varandra. 
En positiv kraft som arbetar med långsiktiga och fredliga lösningar. En mötesplats för kvinnor oavsett bakgrund och ålder att mötas i en gemensam anda av respekt och kärlek.
Fatta den grunden för att aktivera sig! Klart man känner att det är bra förutsättningar där!

Eller Frillesås Friendship;
Vi tror på ett Frillesås som håller ihop. Där alla är välkomna. Oavsett om man kommer från Buared, Bagdad eller Beirut. Vi är Frillesås Friendship.
Vision
Vår vision är att hjälpa Frillesås att bli ett samhälle där vi kan leva tillsammans i samexistens på lika villkor.

Jag förstår de som känner att de inte vågar engagera sig i Socialdemokraterna. De som tror att man måste ha växt upp i en socialdemokratisk familj, varit med i Unga Örnar, gått med i SSU och sedan läst in en pol.mag på universitetet under tiden de var med i en S-studentförening för att sedan vara verksamma inom en annan S-förening…
Så är det inte i verkligheten. Väl?

Nej, så klart inte. Vi värvar medlemmar som vill kämpa för solidaritet, rättvisa och jämställdhet. De vill in och påverka i lokalpolitiken, göra skillnad i landstings- och regionpolitik och förändra världen till det bättre. Men vad möts de nya medlemmarna av?
En socialdemokrati som går i otakt med omvärlden.

När jag pratar om engagemang så vill jag mena på att vi behöver lyssna till de nya medlemmarna som inte orkar sätta sig in i både all politik som förs på Europaparlamentsnivå, riksdagsnivå, landstings- och regionsnivå samt även på kommunal nivå.
För de medlemmar som valde att gå med i akt och mening att visa sitt stöd för partiet samtidigt som de ville ha möjlighet att motionera om just sin hjärtefråga kommer aldrig orka vara kvar om det krävs att det ska kunna allt om allting.

Vet du. Jag tror inte ens Stefan Löfven vet allt om precis allting. Jag tror att det är därför det är viktigt att vi har bra lag i politiken. De som är svinduktiga på siffror, budgetar och rapporter får räkna, budgetera och rapportera – men någonstans behöver vi kanske folk som helt enkelt bara vill något.
Vet ni varför jag påminner om det?

Jag påminner om en mördad partiordförandes ord: ”Politik är att vilja.”
Vi måste ta vara på våra eldsjälar. De som vill någonting mer än bara att regera för regerandets skull. Alla de där människorna som kokar kaffe till möten, diskuterar i timmar på Facebook och som inget hellre vill än att se världen förändras till det bättre. Låt Socialdemokratin bli framtidsgarantin och låt parollen Socialdemokraterna-Framtidspartiet vara sann!

Politik är att vilja.

Politik är att vilja.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Ta vara på eldsjälarna!

  1. pybusa skriver:

    Politisk karriär verkar för de flesta vara en väg som är segare än kvarglömd geleråtta från sjuttiotalet. Problemlösningar i en liten, liten bubbla där deltagarna till slut bara ser sin tid med yttrande av tyckande och åsikter snurrande i en allt snävare bubbla som fjärmar sig mer och mer från det vi kallar ”Naturen” och bara förvärrar /förvirrar möjligheten att få till en varaktig förändring som fungerar på längre sikt än ett liv. Det krävs kreativa, ogiriga, flerstegstänkande, mångintelligenta, icke egoistiska individer för att få den här lågfungerande organisationen som vi kallar ”Samhälle” att fungera. Tyvärr, så verkar de rätlinjiga, giriga enstegstänkarna vara i totalmajoritet och de som verkligen vill ha förändringar ”mobbas” ut på många olika sätt. Bara att vi har ett parti som bygger sin grund på en gammal fantasyroman visar hur illa det är ställt med viljan att stoppa rena tokerier. Jag misstänker att girigbukarna är de som VERKLIGEN styr överallt. Politiken är bara ett spel där deltagarna ges möjlighet till hög lön och sitter sen nöjda med en relativt hög pension. Har jag helt fel?

    • Michaela Leo skriver:

      Alltså, känslor och uppfattningar och funderingar är ju inget man har rätt eller fel i. Jag vet inte vad du avser med ”ett parti som bygger sin grund på en gammal fantasyroman”, men misstänker att du menar Kd och Bibeln?
      Politik handlar väldigt mycket om vilka som vill engagera sig i den. Enda sättet som jag ser att förändra den är just att engagera sig själv och vara med och göra allt vad man kan för att lyfta fram andra människor man litar på.
      Det är vad jag tänker kring det hela, att det känns dumt att ena dagen klaga på att fler inte vill engagera sig och andra dagen klaga på att de som är engagerade inte ”tänker rätt”.

      Men det är jag det.

      • pybusa skriver:

        Jag var för hård i mina ord, erkänner det. Jag menar att de som engagerar sig mals ner i en majoritet av mutkolvar, girigbukar, ointelligenta individer som här, där jag bor ger ordet nepotism helt nya dimensioner. Helt ogenerat uselt maskerar dom sup och nöjesresor som nödvändiga. Slösar med skattemedel på sina företagsägande kompisar, OJ OJ vad jag ser och kunde berätta! Eftersom engagemanget hos de flesta sträcker sig till valurnorna och därefter nöjda skyndar hem för att inte missa ett TV-program eller uppdatera sin Facebook med något mycket ofarligt. Jag har all respekt för eldsjälar. Jag vill nog sätta det ordet för att beskriva mig själv. Men jag misstänker att så som vi har utvecklat vägen för att få långsiktiga resultat inom samhället, så verkar partipolitiken vara en onödigt tung och lång väg som, tyvärr, verkar vara en återvändsgränd. Kolla in min ”Nya” insikt på min sida.
        Med all respekt. Pybusa.
        Ps. Dina misstankar misstänker jag vara helt rätt.

      • Michaela Leo skriver:

        Det är ju lite det jag skriver, att jag förstår de som engagerar sig i lokalföreningar vilket gör att politiken utarmas till att bestå av de som gör som ”partiet” vill, oavsett vad det är. Jag gillar idén om att partiet är dess medlemmar, inte att medlemmarna gör vad partiledningen bestämmer.

      • pybusa skriver:

        Jag misstänker att vi måste riva ner alla gamla etablerade partier och skapa något nytt. Nuvarande partier är gamla och senila med ”Gubbvälde” som dominerat större delen av partiernas historia. Dagens partier präglas av rädslor för att förlora sin makt och därmed sin inkomst. Detta verkar vara viktigare än framtiden. Valfläsk och röstfiske! Mycket snack och liten verkstad! Det tragiska är att eldsjälarna, till slut, verkar tystas ner av de etablerade tråkgubbarna och kvinnor måste bli som gubbjävlar för att ha en chans att bli hörda. Om du inte gillar partipiskan så blir Du inte långvarig i det etablerade sällskapet.

      • Michaela Leo skriver:

        Fast vet du, jag tror inte det spelar någon större roll om man skapar nya partier eller om man kanaliserar engagemanget in i de partier som redan finns.
        Makt korrumperar. Det är en gammal sanning. Och tittar vi på de nystartade partigrupperingar som kommit och gått så är det lika mycket snack och lika litet verkstad hos dem som hos något av de gamla, förutom att de tar en fråga i taget.

  2. pybusa skriver:

    Det är det jag försöker hitta källan till, att stoppa tokerierna. Analysen och nedskrivandet, få det präntat på papper och publicerat. Vräka ut det på nätet till så många som möjligt, Kanske väcka insikt och utsikt. Kanske farligt?…..
    Kolla in min LBFS teori på ”Ny synvinkel på…
    Jag tror att detta kan vara en början till att se till att ”Lågtänkande individer” stoppas från nomineringar till styrande poster och uppdrag. Ett slags körkort för att få komma till styrande position. Jag kanske är naiv? Men jag försöker kartlägga och få fram en diagnos som jag hoppas hamnar i Psykiatriska Diagnosmanualen.
    På samma sätt som körkort för fordon krävs det ett test. Ska det som styr hela vår tillvaro och vår framtid läggas i händerna på en slapp och flummig användning av begreppet ”Demokrati”? Vilken tokskalle som helst ska ha frihet att ta makt? Titta på historien…….ajaj!
    Jag studerar orsakerna till dårskapen och ”Ondskan”.

  3. pybusa skriver:

    Jag glömde: De ”Nya ” partierna går i samma traditioner som de gamla. Rädslan för förändring och nytänkande går som en röd tråd genom hela, ursäkta mitt ordval, komedin.

Kommentera

