Mitt tal den 8 mars 2014

Ungefär så här sade jag i dag:

”Det är blåsigt i dag, men jag tror att det är vänstervindar. Och det känns bra!
Men annars känns det inte bra. Jag känner mig arg!
Det finns alldeles för mycket att ta upp denna dag. Så många berättelser som inte hinner höras just nu och så mycket orättvisor som inte borde få finnas!

En dag som denna vill jag citera den irländska feministen och författaren Caitlin Moran:
”Vad är feminism då? Enkelt uttryckt är det övertygelsen om att kvinnor ska vara lika fria som män, hur knäppa, korkade, förvirrade, illa klädda, feta, inåtvända, slöa och självgoda de än är.
Är du feminist?
Dum fråga. Klart du är!”

Temat för årets åttonde mars-firande är ”Rätten till sin egen kropp.”
Jag måste säga att jag är besviken över att än en gång stå här och ha det som tema. Det gör mig arg att vi inte har kommit längre!

Ungefär år 1220 skrevs Gutalagen som sa: ”Tager du kvinna över ankel, böta en mark. Tager du mellan knät och vaden, böta åtta örtugar. Tager du ovan knät, böta fem örtugar. Tager du högre upp då är det skamliga greppet och heter en dåres grepp. Där gälla inga penningsböter, de flesta tåla när det kommit därhän.”

Sådan var lagen på Gotland under Sveriges katolska medeltid. För er som blev upprörda över den gamla lagtexten vill jag påpeka att lagen på den tiden tolkades till kvinnans fördel. Det var inte hon som skulle bevisa att någon förgripit sig på henne – det var mannens ansvar att bevisa att han aldrig hade rört henne!
På sätt och vis hade vi alltså en starkare lagstiftning under den katolska medeltiden än vad vi har nu!

Med det sagt kan vi i dag konstatera att det teoretiskt sett är så att rätten till den egna kroppen borde vara självklar. De mänskliga rättigheterna säger att varje människa har rätt att bestämma över sitt eget liv och över sin egen kropp. Svensk lag säger att varje människa äger rätten att bestämma över sin egen kropp.

Tyvärr så ger inte det rådande rättsläget samma bild. Varje år anmäls omkring 6000 våldtäkter, men bara några hundra döms. Det är dessutom stor skillnad runtom i landet för hur många anmälda våldtäkter som går till åtal.

Den 18 februari i år så kom ett utskottsinitiativ från Socialdemokraterna som handlar om att se över dagens sexualbrottslagsstiftning.
Jag hoppas att det initiativet ger en bättre, säkrare och tryggare tillämpning av lagen än hur den upplevs i dag.
Men för att lagen ska bli verklighet så behöver vi byta regering!

Se er omkring. Titta på varandra. Var femte kvinna ni ser omkring er har redan utsatts för ett sexuellt övergrepp. Och för er som tänker att män också utsätts för övergrepp – ja, det är helt riktigt, men i 98% av fallen är det en man som tar sig rätten att utsätta andra människor för sexuellt våld. Det säger jag inte för att vara elak mot män. Det säger jag för att det är fakta!

Jag är själv en av de kvinnor som utsatts för övergrepp. En av de som undrat vad jag gjorde för fel. Varför mitt NEJ inte räknades. Var jag för godtrogen när jag låg och sov i min egen säng, när jag litade på att den man jag då delade bostad med var någon som aldrig skulle göra mig något illa? Eller för den delen, var jag för sexuellt utmanande när jag som nioåring bar hö i stallet där hemma?

Jag trodde det då. Under en stor del av mitt liv har jag burit skulden och skammen över det sexuella våld som någon annan utsatte mig för. Jag har varit deprimerad och försökt ta livet av mig på grund av att jag har känt mig smutsig och skadad för livet.
Som tur är fick jag den hjälp jag behövde för att förstå att det inte stämmer.
Det var inte mitt fel att jag blev utsatt!

Men det finns fortfarande de som tycker att de som utsätts för övergrepp själva bär en del av skulden. De jämför med att ta fram en välfylld plånbok i slummen, eller säger att kvinnor borde förstå att män inte kan kontrollera sig.
När någon påstår att en man inte kan kontrollera sig för att han ser något han vill ha så är det oerhört nedlåtande sagt.
Nedlåtande mot männen, alltså!

För tänk efter lite: Om det är så att en vuxen människa inte klarar av att säga nej till varje impuls som kommer för dem så borde det innebära att denna människa inte borde få köra bil, inneha arbete som hjärnkirurg, eller stridspilot – eller egentligen något annat yrke.
Det den människa gör som säger att vuxna människor inte klarar av att behärska sig bara för att de råkar vara födda med en penis, de omyndigförklarar männen!

Det är därför som jag vill att ni ska komma ihåg att feminismen är till för alla.
Feminismen säger nämligen att män INTE är viljelösa kreatur. Varje människa på denna jord är född fri och jämlik och har ett ansvar för sina egna handlingar. Varje människa på denna jord äger rätten till sin egen kropp och äger dessutom skyldigheten att inte tvinga sin kropp på någon annan mot deras vilja!

Det vet jag. Det vet ni. Och det borde alla människor på denna jord veta vid det här laget!
Därför är jag besviken över att ”Rätten till min egen kropp” fortfarande behöver vara ett tema på Internationella kvinnodagen!
Kampen för rätten till sin egen kropp fortsätter så länge den behövs, men vi får hoppas att den snart inte behövs längre.
För om 30 år är min dotter lika gammal som jag är i dag. Och om hon då står här och håller ett tal så vill jag att hon ska kunna säga:
”Ingen har någonsin rört mig mot min vilja!”
Kan ni hjälpa mig med det?”

Appell 8 mars 2014 Foto: Annica Johansson från S-kvinnor

Appell 8 mars 2014
Foto: Annica Johansson från S-kvinnor

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mitt tal den 8 mars 2014

  1. Bia skriver:

    Så klokt sagt! Glad att jag fick läsa vad du sa i dag, eftersom jag inte hade möjlighet att komma och höra dig ”live”!

  2. pybusa skriver:

    Bra och starkt skrivet. Jag håller med!

Kommentera

