Johan Danielsson till Europaparlamentet!


Om exakt en månad börjar förtidsröstningen till Europaparlamentsvalet.
Den 7:e maj till den 25:e maj har du möjlighet att rösta.
När du gör det så hoppas jag att du väljer den socialdemokratiska valsedeln och att du väljer att #Kryssa10 – Johan Danielsson på den.

Orsaken till att jag hoppas det är för att även om jag är övertygad om kompetensen och kunnandet hos alla socialdemokraterna på den listan så är det så att Johan har något utöver det vanliga. Han pratar inte bara om att alla ska arbeta, utan han vågar säga ifrån och säga att i Sverige ska svenska kollektivavtal gälla, arbetsrätten ska respekteras och arbetsmiljön ska vara god!

Han har förstått att det inte handlar om att sätta människor i arbete till vilket pris som helst, utan att det handlar om det goda arbetet och den goda arbetsmarknaden. Vi ska inte ha ett modernt slaveri där människor kan köpas och säljas, som vore de kylskåp, till lägsta pris.

I stället ska vi se människorna och göra vad vi kan inom Europa för att förbättra villkoren! Vänd irritationen över det som inte fungerar i dag efter femton år av högerstyre i EU till något konstruktivt, kryssa in en dalmas i Europaparlamentet!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar, vill ha och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Johan Danielsson till Europaparlamentet!

  1. pybusa skriver:

    Han är överviktig! Alltså missbrukar han energi och tar mer än han gör av med. Vad missbruket beror på vet väl bara han. Att säga kloka saker kan vara inlärt. De som väljs in på styrande poster ska tamefan vara missbruksfria och i harmoni med naturen. Inte bara vältalig i några enstegsfraser. De förfasas över vissa former av missbruk utan att se sina egna.
    Kan du garantera att Lars verkligen gör en förändring som bevisligen leder till en bättre värld? Då!! Ska jag rösta på honom! Kan du också visa att Lars inte kommit till sin position genom ”Diplomati”, som jag ser som ett fint ord för att sparka nedåt och slicka uppåt. Då! Ska jag rösta på honom! Jag har varit medlem i Transportarbetareförbundet. Har gått ur för att svaren på mina frågor blev fort en liten slinga som förlorade sig i enstegstänkande och tradition.

  2. pybusa skriver:

    Johan Då? Får han till någon förändring? Spelar namnet någon roll? På min arbetsplats får slöfockar arbeta kvar med fackets goda minne. Ställer till det för engagerade som inte går in för att göra så lite som möjligt. Skapar dålig stämning med sin slapphet. Tid betyder mer än kompetens idag. Jag är trött på att ingen tar itu med detta problem.

    • Michaela Leo skriver:

      Ja, namnet spelar roll eftersom Johan Danielsson inte är samma person som Lars Lindgren. Mannen som pratar i filmklippet heter Lars, han pratar om vikten av att rösta i Europaparlamentsvalet och då kryssa in en facklig kandidat. Gå in på http://www.kryssa10.se och bilda dig en egen uppfattning om Johan.

  3. pybusa skriver:

    De flesta Svenska åkerier får olaglig konkurrens från utlandet. Svenska myndigheter gör nästan ingenting. I andra skandinaviska länder klossar man bilar och ger hundratusentals kronor i böter. Utländska skurk-åkerier skrattar åt oss. Fackförbunden startades av arbetare för att stärka våra krav. Det är vi förare som får ta utsliten hälsa och en allt farligare arbetsplats, i slutänden. Ta ut varenda förare i totalstrejk tills myndigheterna tar itu med skurkjävlarna genom skärpt lagstiftning. Jag har varit med i Metall, Restaurang, och träfacket. Inte var det mycket till gadd där. Fegheten löpte som en röd tråd genom samtligas verksamhet. Jag testade dem och insåg lögnerna. Kan den Svenska lamheten ha gått så långt att snart har vi helt utländska ägare? Titta på malmen. Det är nästan fritt för utländska bolag att bryta Svensk malm. Här kunde facket vara en maktfaktor. Men?….Har jag fel? Jag är grymt trött på snack. Handling får mig att gå med i facket igen.

    • Michaela Leo skriver:

      Fast du, vi har ju kommit så pass långt att vi nu fått med alla parter på att det kommer att bli klampning i Sverige framöver med, med start från 2015.
      Där har vi jobbat stenhårt och fått Socialdemokraterna att ställa krav på möjlighet att klampa, något som tidigare meddelades från juridiskt håll var helt omöjligt enligt proportionalitetsprincipen.

      Att ”ställa samtliga chaufförer” låter jättefint. I praktiken innebär det dock ett slag i luften. Vi organiserar inte samtliga chaufförer i Sverige i Transport, tyvärr. Dessutom skulle det innebära ett uppsving för de åkerier som skiter i kollektivavtalet och tar in falska f-skattare, samtidigt som de seriösa åkerierna som i många fall går runt men inte klarar av driftstopp skulle konkursa.
      Det är alltid lockande med svartvita och enkla lösningar, men funderar man lite längre på konsekvenserna så ser man en större helhet.

  4. pybusa skriver:

    Jag anmälde kraftiga missförhållanden till ett fackförbund. Hände absolut ingenting. Vid ett besök på detta fackförbund så frågade jag hur de gör om någon anmäler sådana hör missförhållanden. ”Det tar vi itu med” sa dom som jag tidigare anmält rena olagligheter till som hör till fackets, mer än polisens uppgift. Förstår Du min trötthet över Svenska fackförbund? Från norr till söder är det samma sak. Bör nämna att jag tar itu med missförhållanden var jag än stöter på dom. Jag är inte rädd för att få sparken eller ”Kränka” någon. Jag har varit ”Föremål för uppsägning”. Jag bara garvar.

    • Michaela Leo skriver:

      Nej, jag förstår faktiskt inte hur olagligheter kan vara fackets uppgift. Olagligheter är och ska vara polisens uppgift att ta hand om .
      Nu reser jag en del i jobbet och kan säga att från norr till söder, öster och väster, så möter jag många som istället säger att de tackar facket för att de har kvar jobbet, att de får den ledighet de har rätt till, den arbetsmiljö de har rätt till etc. Våra rättigheter är under ständig attack, medans våra skyldigheter utnyttjas till långt över bristningsnivån.
      Vi har i dag ett samhälle där människor är rädda för att förlora jobbet och bryter det fackliga löftet, går ner i arbetstid, lön och arbetsvillkor, för att få behålla jobbet, då det är ”bättre än inget alls”.

      Jag ser det så här: Facket har inte behövt organisera sig mer sedan tiden då vi först organiserade oss. Anslutningsgraderna går ner och då fallerar den svenska modellen – och de enda vi har att skylla är oss själva, för att vi ansåg att ett medlemskap i facket var ett förhållande där vi köpte en tjänst och trodde att medlemsskapet innebar att ”någon annan” skulle göra vårt jobb.

      Att vara medlem i facket är som att vara medlem på ett gym, du blir inte starkare av att bara betala avgiften och sedan sitta hemma.
      Man måste fortfarande jobba för att öka styrkan.
      Inom facket stärker man dessutom inte bara sig själv, utan alla andra.

      Det är utmärkt att du tar itu med missförhållandet var du än stöter på dem. Just du skulle göra stor nytta med den energin och det drivet i en fackförening, eftersom du då förstår att man måste ta tag. De flesta poster i fackförbunden är poster där man är förtroendevald och folk sitter kvar i år efter år, omval efter omval, för att ingen annan ställer upp. Man nöjer sig med att ”Någon Annan” gör det och klagar sedan på att ”Någon Annan” inte gör jobbet tillräckligt bra.

      Inget hindrar att man går in och styr upp. Fackföreningen är som sagt en medlemsförening och är helt beroende av medlemmarnas vilja och kunskap.

      Det är inte svårare än så.

      Vad detta har att göra med min förhoppning att så många som möjligt kryssar Johan Danielsson till Europaparlamentet vet jag inte.

      Jag kan bara hoppas på att så många som möjligt utnyttjar det här tidevarvet då vi har hela världens kunskap precis framför näsan om vi bara tittar på det. Det går enkelt att googla fram allt man behöver veta – det gäller bara att ta sig tiden att göra det också, för ursäkten att man inte visste, den tiden känns förbi.

      Jag säger nu inte att du inte vet, det här är en allmän reflektion.

  5. pybusa skriver:

    Det som rapporterades låg på den fackliga sidan och det skulle säkert gått att göra polissak av allt om drivet funnits. Det blev neddragningar och en fick gå. Enligt facket så skulle jag gå först eftersom jag var yngst. Men min kompetens och effektivitet gjorde att arbetsgivare vägrade, trots min utmanande personlighet. Nyttjade fåmansregeln. Så ur min synvinkel såg jag att facket ansåg att ålder var viktigare än kompetens . Jag hade dessutom varit längst tid som anställd. Nog är väl kompetens det viktigaste i en verksamhet? vilken som helst. Livet är tufft och hårt, ingen skyddad verkstad. Klarar man det inte så ska det sociala skyddsnät, som många försökt bygga upp, träda in. LAS var från början ett skydd för ”Obekväma” med kampvilja. Idag är LAS ett skydd för ”Bekväma” utan kampvilja. Jag har märkt att om man talar flerstegs-sanningar. Då blir man obekväm. Jag har stoppat arbetet på en fabrik p.g.a. hälsorisk, som nyanställd. Många fackligt anslutna anställda sa att nu får jag sparken. Arbetsgivaren tackade mig. Skyddsombudet vågade inte säga ett knyst om den usla arbetsmiljön. En maskin som ingen reparerade orsakade huvudvärk. Nu blev den reparerad. Jag garanterar att inget hänt om inte jag varit där. Alla var så rädda. Facket behöver inte organisera sej mer. Helt rätt. Men morska upp sig och få till snabba förändringar. Det behöver alla fack göra. Anslutningsgraderna faller kanske därför att facken blivit för tama och långsamma. Du kan inte säga att det hänt något radikalt på lång tid. Visst är kampen tillbakalutad och tam? Visst finns det eldsjälar som försöker. Det har vi talat om tidigare. Jag garanterar att jag skulle aldrig bli vald till någon högre position. Då krävs det lirkande och tassande med makten. Heriarkin är är väl etablerad och vill inte utmana uppåt, det blir ansträngande. Du är den första fackligt engagerade som jag talat djupare med och för övrigt vet jag att kvinnor är långtidsintelligentare än män. Och med mer äkta handlingskraft. Så en man röstar jag inte på. Maktmän upprätthåller tradition med alla medel. Titta hur galen världen är i stort.

  6. pybusa skriver:

    Ok! Du har övertygat mig. Jag lägger min röst på Johan. Jag lovar.

  7. pybusa skriver:

    Bara att våga blogga är ett tecken på mod. Jag talar med bloggare som blir hotade till livet. Jag hoppas att Du är första steget till en ny politik med intelligenta kvinnor vid makten. Jag tog ett snack med ledningen/makten i torsdags. Flatgarven bland undersåtarna låg på hög volym. Att jag inte får avsked beror på att jag bara talar sanning i flera steg, inga personangrepp, och är inkomstbringande. Vore jag ”Normal” ? Då skulle makten nyttja lagen med all sin kraft och ge mig en fet spark därbak. Det gäller sig att kompensera sin frispråkighet. 🙂

  8. pybusa skriver:

    Varför är inte Du på Listan? Engagerad, kunnig, och modig. Jag kommer nog att rösta på FI till riksdagen. Jag kan sätta mitt liv på att kvinnor är intelligentare än män. Provocerande åsikt? Det är ingen åsikt! Bevisbara fakta! Hur många kvinnor har startat krig, säljer ut företag som om företagen vore godis, skapar självgynnande lagar? Jag lovar att jag studerar världen mycket noga och precist analyserande och nedtecknar mina rön. Lycka till!

    • Michaela Leo skriver:

      Jag kandiderade inte till Europaparlamentsvalet. Östgötar kan dock #kryssaLeo i riksdagsval och kommunval i höstens val, jag står på plats 14 på riksdagslistan!

  9. pybusa skriver:

    Ok. Seriöst! Vad har du för odds att komma till högre beslutande position! Kvinna, ung, kvinna, kunnig, modig, tänkande, kvinna, vågande……..?

  10. pybusa skriver:

    Dra frågan till sin spets! Vågar Du?

    • Michaela Leo skriver:

      Om 100% av de avlagda rösterna i Östergötland kommer till Socialdemokraterna så kommer jag in. Alternativt – femtusen östgötar behöver sätta ett kryss framför mitt namn i riksdagsvalet. Jag vågar kampanja – men jag behöver fler som berättar om mig till andra och som bjuder in mig till möten och diskussioner. Ju mer jag syns, desto större chans att jag blir inkryssad.

Kommentera

