Val2014

Val2014

100 dagar kvar till riksdagsvalet 2014 – du kan välja att #KryssaLeo för en kandidat som kräver rätt till arbete med arbetsrätt.
Årets första maj-paroll var ”Ingen ung utan jobb” och det är en utmärkt tanke. Jag förstår att det blev lite långt på vår första maj-pin att skriva ”Unga ska inte bara ha ett arbete eller en utbildning att gå till, utan arbetet ska även vara med schysta villkor, kollektivavtal och omfattas av alla förmåner som de över 25 års ålder åtnjuter.”

http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsgivaravgifter_i_Sverige

Det här med arbetsgivaravgifter som då och då kommer upp i debatten – det är väl intressant att veta att de som är under 25 inte får lika mycket pengar inbetalt till efterlevandepension, sjukförsäkring, föräldraförsäkring och arbetsskadeavgift som vi andra?
Och att den allmänna löneavgiften sticker iväg mer och mer i andel av procent, medan sjukförsäkring, föräldraförsäkring och arbetsskadeavgiften går ner?

Den allmänna löneavgiften beräknas ge inkomster till staten på runt 100 miljarder per år. Det är också den avgift som inte är kopplad till några särskilda försäkringssystem. Den avgift som vi skulle kunna sänka om vi vill underlätta för företagen att anställa, utan att påverka arbetarnas försäkringar.

I alla fall är det så jag har förstått det. Om jag har fel, så diskutera det gärna med mig, för jag lär mig gärna mer.

En liten brasklapp: Jag kommer aldrig förstå varför ungdomar inte ska få samma inbetalningar till sin pension som vi andra, bara för att de inte hunnit fylla 25 – när de utför samma arbete som vi andra. För en parkeringsvakt som är 24 år gör säkert ett minst lika bra arbete som mig som fyller 34 i höst. Enda skillnaden är att hen är billigare att anställa eftersom arbetsgivaren inte behöver betala in lika mycket pension, sjukförsäkring, föräldraförsäkring och arbetsskadeavgift.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Bild | Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Val2014

  1. Ping: 2 av 5 jobbrekryteringar misslyckas | #SFramtidHalland

Kommentera

