Semester är skönt – om man har ett jobb.

Det är ju juli, högsommar, semestertider.
I år har jag tid att ta ut två veckors semester på sommaren. Någon annan har kanske fem, en del till och med sex veckors semester, beroende på vad deras fackförening lyckats förhandla fram i avtalet.
Det är grymt skönt och jag vill verkligen passa på att understryka att det gäller att njuta av ledigheten så man orkar med ett nytt arbetsår sedan.

Men – för de som får ett sms på morgonen om att de har några timmars arbete den dagen så kommer inte semestern lika naturligt. För de vars ena visstidskontrakt går ut på fredagen och vars nästa visstidskontrakt börjar på måndagen kommer inte heller känna att det är någon vidare semester.

För de som inte ens har en osäker anställning så är det så klart ännu värre. De som söker arbete efter arbete och som inte kan åka i väg alls, för då står de inte till arbetsmarknadens förfogande. De som inte kan åka någonstans heller på grund av brist på pengar – ej att förglömma.

Semester är en underbar sak när man väl fått ihop en sådan. Min första semester tror jag att jag hade 2006, året jag fyllde tjugosex. Det var första gången jag jobbat på samma ställe i ett helt år så att jag förtjänat ihop till en ledighet.

När hade du din första semester?

wpid-IMG_20120702_090638.jpg

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

