Valet 2014 – det öppnaste någonsin?

Googla din kandidat. På riktigt. Googla den kandidat du vill lägga din röst på i höstens val och gör det nu. 
För där står ju det mesta som han eller hon har gjort de senaste åren och där ser du lite närmare vem det är som du vill ge ditt förtroende.

Men oj – nu är jag väl himla jobbig ändå.
Ska det inte räcka med vilket parti jag ska välja och så ska jag hinna sätta mig in i vad de tycker och tänker göra – ska jag dessutom behöva kolla upp kandidaterna på varje lista? Den kollen har väl partierna själva att det inte är totala tokfransar?

Det trodde jag med. Men alltså – har du sett vad exempelvis Lars Beckman, riksdagsledamot för M vräker ur sig på Twitter? Inte? Tacka din lyckliga stjärna för det, det är flera som undrat om det är ett parodikonto (tyvärr inte) – om människan har paranoia (gentemot främst Unga Örnar, SSU och Sveriges Radio och TV då) eller om det är något annat allvarligt fel på honom.
Om nu Lars Beckman googlar sig själv (se vad bra Google är) så kommer han naturligtvis göra som han brukar vid kritik: Vifta undan den med att jag tillhör ”twittervänstern” eller möjligen något annat nytt epitet som jag ännu inte sett, då jag för själsfridens skull inte följer honom.

Men en sak jag alltid undrar när jag ser saker som han skrivit är – vet verkligen Gävletraktens moderater om att det är just han som företräder dem? Förstår de att han är en av de bästa valarbetarna vi har i den trakten, för Socialdemokraternas sida alltså?

Det är alltså alltid säkrast att googla de kandidater du har lust att rösta på. För den försäkran som jag och andra kandidater till riksdagen skrivit under på säger ju inget om vad vi gjort tidigare i livet, hur vi uttrycker oss på nätet och hurdana vi är som personer.
Och jag tror – att år 2014 – finns det en önskan och en lust hos våra medborgare att lära känna sina företrädare mer på djupet.

Det har aldrig tidigare varit så enkelt heller.
Här är min blogg.
På Twitter kan du följa mig via @MichisLeo
På Facebook finns jag på facebook.com/KryssaLeo

Vill du spela Wordfeud med mig? Leta rätt på Michisen.
Föredrar du att kolla på mitt (i och för sig rätt så tråkiga) Instagramkonto? MichisLeo heter jag där.

Och kom sen inte och säg att du inte visste vem jag var så att du därför inte visste om du ville rösta på mig.

För i höst, när jag lappar din bil någonstans i Östergötland och du kommer fram till mig och säger: ”Men åh, har du inget bättre för dig?” och jag svarar: ”Hade haft, om du hade kryssat nr14 på Socialdemokraternas Östgötalista!” så vill ju du kunna svara: ”Du, det gjorde jag!”

Googla din kandidat!

Googla din kandidat!

 

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

