Politiska turer och reflektioner

Vet ni vad jag undrar?
Många saker, naturligtvis, men framförallt undrar jag över den här idén en del har kring att det är elakt att inte diskutera med Sverigedemokraterna i de politiska församlingarna.
Tänkte på det under Norrköpings kommunfullmäktige till exempel – när det blev kaos vid varje omröstning för att Sverigedemokraterna ville ha kommunalrådsposter och försökte få fler platser i kommunstyrelsen etc.

Var vi elaka mot dem som tredje största parti (något som frekvent upprepades från talarstolen att de är) i kommunen för att vi i Socialdemokraterna bildat koalition med Centerpartiet, Folkpartiet och Kristdemokraterna? Var Moderaterna, Feministiskt initiativ, Miljöpartiet och Vänsterpartiet å sin sida elaka mot dem för att de gick samman kring de förslag de hade, något som ledde till att de tio platserna för Sverigedemokraterna inte fick något som helst inflytande i röstningsförfarandet när vi i vår koalition lade ner våra röster och när M, F!, Mp och V i sin överenskommelse lade ner sina?

Nej.

Det finns inget annat svar än nej.
Det är inte elakt, lagvidrigt eller ens mobbingartat att nätverka med andra partier och att låta bli att göra det med de partier som ens eget parti inte kan komma överens med.

Vid omröstningarna uppstod viss förvirring i salen och när jag skulle gå och hämta papper hos vaktmästarna stod det Sverigedemokrater i vägen. Jag sa: ”Ursäkta.” när jag ville gå förbi och de släppte förbi mig. På vägen tillbaka sa jag: ”Ursäkta igen” – och blev förbisläppt igen med ett: ”Det är ingen fara.”

Vi var civiliserade mot varandra helt enkelt.

Det avser jag att fortsätta vara. Men jag avser inte att nätverka i kommunfullmäktige och bjuda in Sverigedemokraterna i beslutsfattandet, oavsett deras tio mandat i KF.
Om de blir upprörda över detta, må så vara. Jag bjuder heller inte in de moderater jag känner i beslutsfattandet och misstänker att de inte känner sig ett dugg mobbade över det.

För de förstår demokratins spelregler – är med på de beslut de själva varit med och fattat och försöker inte under sittande församling dra ut på kommunfullmäktige genom att ”backa bandet”, hävda att de inte ser eller hör och framförallt inte genom att inte lämna in de yrkanden de avser framföra skriftligt förrän efter presidiet påminner dem.

Kanske kan man ursäkta ledamöterna med att de är nya. Ja, kanske. Men de som har plats i riksdagen kan väl knappast hävda okunskap kring den demokratiska processen?
Talar de inte med varandra i KF-gruppen?

Oavsett vilket känner jag att det inte är mitt problem. Både M och SD har i Norrköpings kommun just nu ett offentligt uppslitande partigräl via medierna. Det ger förvisso insyn i partiernas processer, men det är mest genant för oss andra att betrakta, ideologiska synsätt i partierna i grunden lagt åt sidan, alltså.

För övrigt anser jag att om en ger sig in i politik så är det dags att lära sig det politiska spelet så snart som möjligt. Även om du inte gillar att spela det så kommer det att spela dig. Det är snart val igen. Jag avser att vara med och vinna även nästa val.

Hetty <3

Hetty ❤

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Norrköping och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Politiska turer och reflektioner

  1. gullan46 skriver:

    Jättebra du skrivit om KF och SD!

    Skickat från min Samsung Mobil

  2. janneblund skriver:

    Jag anser att du för ett förnuftigt resonemang kring det här med partierna, allianserna och samverkan. Det blir säkert inte lätt de kommande 4 åren, men…. Ha en skön söndag. Janne B

    Skickat från min iPad

Kommentera

