Dubbelbestraffningen

Återigen får jag anledning att fundera kring politikerföraktet.
Kan nämligen inte minnas att alltför många klagade på att Reinfeldt var en renodlad politisk broiler, som förvisso några månader innehaft anställning på bank, men annars haft sin huvudsakliga inkomst via politiken sedan tonårstiden.

När han blev statsminister kan jag inte heller påminna mig att ministrarna fick kritik för att de inte varit arbetare?
De fick visserligen välförtjänt kritik för annat och några avgick ju rätt raskt där 2006, men på det stora hela så slapp de höra att de inte varit arbetare. Kan ju bero på att ”Nya” Moderaterna aldrig utgett sig för att vilja ha arbetare i sina led, visserligen. Men ändå.

När nu Peter Kadhammar kritiserar Aida Hadzialic och Gabriel Wikström för att de inte stått vid löpande bandet, kört lastbil eller vad han nu tycker att en arbetare ska göra för att få kalla sig arbetare så känner jag mig lite förundrad – ska vi verkligen klaga på att våra ministrar inte är tillräckligt politiskt skolade? Samtidigt som den andra sidan försöker utmåla dem som politiskt oskolade?
(Ni vet – cirkelargumentet om att sakna regeringserfarenhet fast det är svårt att ha regeringserfarenhet om en aldrig fått börja med att ingå i regeringen och så där.)

Dessutom så har vi ju numera en statsminister som är gammal svetsare, som varit ordförande i fackklubben och sedan kämpat på tills han en gång blev vald till ordförande för Sveriges största parti som nu innehar regeringsmakten…
Är det någon som tänker anklaga Löfven för att inte ha arbetat?

Äsch. Vet ni vad. Jag blir bara förbannad. Det känns för mig oerhört skenheligt att först vara arg på folk för att de är politiskt skolade och sedan inte vara med och se till att fler arbetare blir det också. Vill vi ha fler arbetare i den politiska hetluften så får väl vi från arbetarrörelsen se till att de hamnar där. Då behöver vi först av allt sluta hymla – se till att fler LO-medlemmar blir medlemmar i Socialdemokraterna. Det är rent reellt där vi har störst chans att de kan bli ministrar i framtiden så vill du ha en minister med bakgrund i LO-fackens yrkeskårer så se till att LO-fackens arbetare blir medlemmar i Socialdemokraterna. 

Se till att utbilda dem. Viskadalen erbjuder en kurs på vårkanten, se till att du eller någon kamrat går den.
Ge fanken i att gnälla på fackliga företrädare som ”inte gör sitt jobb” – har du inget förtroende kvar för dem så se till att dessa fackliga företrädare inte längre är fackliga företrädare. Det är förtroendeuppdrag det handlar om – lämna arbetet till de du har förtroende för eller se till att ställa upp i valet och gör jobbet själv.

Sedan är det nog klokt att inte vara arg på att fackligt aktiva blir politiskt aktiva med motiveringen att de ”inte hinner med det fackliga längre” – för ärligt talat så är det väl ändå så att det är just fler politiskt aktiva fackliga företrädare som behövs, så att det inte är samma personer som gör allt?

Engagera, entusiasmera, utbilda och värva fler som kan vara med och dela på bördan! Det är ju tillsammans vi är starka. Det är tillsammans vi kan stå.
Men om du är med och splittrar vår rörelse genom att få det att framstå som att den som engagerar sig politiskt sviker rörelsen – då är du med om att få vår rörelse att falla.
Inte svårare än så.

För att avsluta det här blogginlägget så vill jag helt enkelt säga att jag högaktar både Aida och Gabriel. Även om ingen av dem har nött skosulor på parkeringsplatser i Norrköpings innerstad så har de sina erfarenheter och sin kunskap.
Men vill du som läser se fler med facklig bakgrund i politiken så får du ta och rannsaka dig själv: Vad gör du för att få fler arbetare i politiken?

Och vad gör Peter Kadhammar för det?
En undrar ju…

Regeringen

Regeringen

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Dubbelbestraffningen

  1. janneblund skriver:

    Bra skrivet, Michis. Blandade grupper funkar alltid bäst. En Michis, en Kadhammar, en Wikström t ex.

    • Michaela Leo skriver:

      Det går utmärkt att blanda. Socialdemokraterna är ett brett parti och jag tror vi har en livaktigare diskussion inom partiet än vad vi har med de övriga partierna… om vi tittar på olika åsikter alltså.

  2. Tobbe skriver:

    Hej Michaela,

    Tänkte skicka ett PM till dig på FB men det gick inte så bra så det fick bli ett meddelande här istället.
    Du är en flitig och duktig debattör och vi behöver eventuellt dina tjänster. Skicka ett mail till mig så ska jag berätta mer om vad det gäller.

    Med vänlig hälsning,

    Tobbe

    • Michaela Leo skriver:

      Hej Tobbe.
      Det gör jag gärna, men jag ser ingen mailadress?
      Jag ska kolla mina meddelanden på Facebook, annars går det bra att skriva till Michaela.leo(at)handels.se

      • Tobbe skriver:

        Konstigt, jag fick ju fylla i en mailadress när jag postade förra kommentaren.
        Men hur som, du har ett meddelande på din FB i Other messages foldern.

Kommentera

